2.08. Skaņas un krāsas (Kornels, vides spēle) NP

Mana paziņa Renata atsūtīja man sirsnīgu stāstu par Skaņu spēli. Viņas 73 gadus vecajai vecmāmiņai bija Alcheimera slimība, viņa arvien baidījās un nerada mieru. Bija grūti atrast kādas aktivitātes, kā, piem., pastaiga dabā, kas mazināja viņas bailes. 

Viesojoties, Renata iestūma Mari dārzā. Atceroties Skaņu spēļu vienkāršību, Renata aicināja Meri aizvērt acis un klausīties skaņās, kas ir tai apkārt. “Vecmamma”, viņa jautāja, “tu vari saskaitīt dažādās skaņas, ko tu dzirdi?”

Pēc 8 min, viņa uzmanīgi klausījās skaņās, izstiepa dūrē esošos pirkstus pēc katras skaņas. Tad, atvērusi acis, viņa sāka lēnām nosaukt katru skaņu, ko viņa bija dzirdējusi – putns, mašīna, cilvēku sarunas, vējš lapās, viņas mazmeitas smiekli, un kukaiņa lidojums.

Tikai pēc dažām minūtēm Skaņu spēles spēlēšanas, Renata bija izbrīnīta, Mari bija pārvērtusies. Viņa bija klusa un mierīga un viņas sejā bija redzams prieks. Mari mierīgums saglabājās pat stundu pēc tam.

Lai uztvere būtu dzīva un spirgta maņas, ir būt iedvesmotam…mirkļa brīnums ir katrs brīdis. Toro 

To perceive freshly, with fresh senses, is to be inspired … the age of miracles is [in] each moment –Thoreau

Skaņu spēles vienkāršība padara to veicamu gan bērniem, gan pieaugušajiem, lai savienotos tieši ar dabas vidi.

Nepieciešams: 1

Nekas nav nepieciešams.

Darba gaita: 2

Skaņas

Kāpēc šis mazais zēns ir tik kluss, tik absorbējošs. Viņš ļoti uzmanīgi klausās skaņas tam apkārt. Ik brīdi viņš sadzird ko jaunu – putna dziesmu mežā, sažuvušas zāles šalkoņu, un ikreiz to norāda atliecot pirkstu.

  1. Lai spēlētu skaņu spēli, aiciniet bērnus apsēsties, elkoni saliekti, pirksti dūrēs plecu augstumā, tās vērstas uz augšu.
  2. Kad sadzird katru nākošo skaņu, izstiepj pirkstu.
  3. Pajautā bērniem, vai viņi dzirdēja 10 dažādas skaņas? Vai acu aizvēršana palīdzēja viņiem koncentrēties labāk?

Kad jūs spēlējat trokšņainā parkā, aicināt bērniem klausīties tikai dabas skaņas.

 

Krāsas

  1. Cik daudz krāsas un nokrāsas bērni spēj saskaitīt stāvot vienā vietā. Piem., jūs varat vaicāt: Cik daudzas zaļās toņus jūs varat saskatīt?
  2. Beigās pastāstiet viņiem, ka zaļā krāsa ir dabā izplatītākā krāsa. Vairums augu ir zaļi, jo tie satur ķīmisku vielu hlorofilu, kas ļauj augiem absorbēt saules enerģiju. Augu zaļā krāsa atšķiras jo tajos ir atšķirīgs zaļās krāsas pigmenta daudzums. To krāsu var mainīt arī citu pigmentu klātiene.
  3. Ja jūs no kraujas vērojat jūru, varat jautāt. Cik ūdens nokrāsa jūs redzat lejā?
  4. Krāsas ietekmē gaisma. Ik 24 stundas mēs esam liecinieki kā nakts melnums nomainās ar krāšņu dienas krāsu svētkiem. Lielajā Kanjonā gaismas maiņas dēļ šķiet, ka akmeņi atdzīvojas.
  5. Aiciniet skolēnus aplūkot dabas ainu un vēro gaismas spēle maina krāsu un noskaņu (tonalitāti).

Metodiskās norādes: 3

Audiālā apzināšanās (dzirdes uztvere)

  • Diena, jebkur.
  • 1 cilvēkam vai vairāk.
  • 3 gadi un vecāki.
  • Nekas nav nepieciešams.

Vizuālā apzināšanās (redzes uztvere)

  • Diena, jebkur.
  • 1 cilvēkam vai vairāk.
  • 4 gadi un vecāki.
  • Nekas nav nepieciešams.

 

Adaptēts pēc J. B. Cornell. Sharing Nature: Nature Awareness Activities for All Ages. Nevada City, Crystal Clarity Publishers. 2015. Sagatavoja Jāzeps Logins

Pievienoja: Kristaps Freijs; k.freijs@inbox.lv